Wajarkah Berkahwin Ketika Belajar Forex




Wajarkah Berkahwin Ketika Belajar ForexJanji Allah Untuk Mereka Yang Ingin Berkahwin Apakah kelebihan bagi orang yang ingin berkahwin Apabila seorang muculmano baik lelaki atau wanita akan berkahwin, biasanya akan timbul pelbagai perasaan akan timbul. Ada rasa gundah, resah, risau, bimbang, termasuk juga tidak sabar menunggu datangnya e pendagem. Bahkan ketika dalam proses taaruf sekalipun masih ada juga perasaan keraguan. Inilah khabar gembira berupa janji Allah bagi orang yang akan berkahwin. Bergembiralah wahai saudaraku8230 1. 8220Wanita-wanita yang keji adalah untuk lelaki yang keji, dan lelaki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik adalah untuk wanita - Wanita yang baik (pula) 8221. (An Nuur. 26) Bila ingin mendapatkan jodoh yang baik, maka perbaikilah diri. Hiduplah sesuai dengan ajaran Islam de Sunnah Nabi-Nya. Jadilah lelaki yang soleh, jadilah wanita yang solehah. Semoga Allah memberikan hanya yang baik buat kita. Amin. 2. 8220Dan kawinkanlah orang-orang yang sendirian diantara kamu dan orang-orang yang layak (berkawin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memampukan mereka dengan kurniaNya. Dan Allah Maha Luas (Pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui8221. (An Nuur: 32) Sebahagian para pemuda ada yang merasa bingung dan bimbang untuk berkahwin. Salah satu sebabnya adalah kerana belum mempunyai pekerjaan. Dan yang telah mempunyai pekerjaan pun tetap ada perasaan bimbang juga. Sebahagian mereka tetap ragu nilai gajinya. Dalam fikiran mereka, 8220apakah gaji ini cukup untuk berkeluarga dengan gaji sekian8221. Ayat tersebut merupakan jawapan buat mereka yang ragu untuk melangkah ke jinjang pernikahan kerana alasan ekonomi. Yang perlu ditekankan kepada para pemuda dalam masalah ini adalah kesanggupan untuk memberi nafkah, dan terus bekerja mencari nafkah memenuhi keperluan keluarga. Allah akan menolong mereka yang menikah. Allah Maha Adil, apabila tanggungjawab para pemuda bertambah 8211 dengan kewajipan memberi nafkah kepada isteri dan anak-anaknya, maka Allah akan memberikan rezeki yang lebih. Tidakkah kita lihat kenyataannya di masyarakat, banyak mereka yang semula miskin tidak mempunyai apa-apa ketika berkahwin, kemudian Allah memberinya rezeki yang berlimpah dan mencukupkan keperluannya 3. 8220Ada tiga golongan manusia yang berhak Allah tolong mereka, iaitu seorang mujahid fi sabilillah, seorang hamba yang Menebus dirinya supaya merdeka dan seorang yang menikah kerana ingin memelihara kehormatannya8221. (HR. Ahmad 2: 251, Nasaiy, Tirmidzi, Ibnu Majah nao teve o n? 2518, dan Hakim 2: 160) Bagi siapa sahaja yang berkahwin dengan niat menjaga kesucian dirinya, maka berhak mendapatkan pertolongan, Allah Al-Berdasarkan penegasan Rasulullah dalam hadit ini. Dan pertolongan Allah itu pasti datang. 4. 8220Dan diantara tanda-tanda kekuasaanNya ialah Dia menciptakan untukmu isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir8221. (Ar Ruum. 21) 5. 8220Dan Tuhanmu berfirman. Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina8217 8220. (Al Mu8217min. 60) Ini juga janji Allah Azza wa Jalla, bila kita berdoa kepada Allah nescaya akan diperkenankan-Nya. Termasuk di dalamnya ketika kita berdoa memohon diberikan pendente hidup yang agamanya baik, cantik, taat, dan sebagainya. Dalam berdoa, perhatikan adab dan sebab terkabulnya doa. Diantaranya adalah ikhlas, bersungguh-sungguh, merendahkan diri, menghadap kiblat, mengangkat kedua tangan, dan lain 8211 lain. Perhatikan juga waktu-waktu yang mustajab dalam berdoa. Diantaranya adalah berdoa pada waktu sepertiga malam yang terakhir dimana Ala Azza wa Jalla turun ke langit dunia, dan pada waktu antara azan dan iqamah, Perhatikan juga penghalang terkabulnya doa. Diantaranya adalah makan dan minum dari sumber yang haram, dan berpakaian dari usaha yang haram serta melakukan apa yang diharamkan Allah, Manfaat lain dari berdoa bererti kita meyakini keberadaan Allah, mengakui bahawa Allah itu tempat meminta, mengakui bahawa Allah Maha Kaya, dan mengakui bahawa Allah Maha Mendengar. Sebahagian orangapabila jodohnya tidak kunjung datang maka mereka pergi ke dukun-dukun berharap agar jodohnya lancar. Cara seperti ini jelas dilarang o Islam. Perhatikan hadis-hadis berikut yang merupakan peringatan keras de Rasulullah Shallallahu alaihi wa sallam: 8220Barang siapa yang mendatangi peramal dukun, lalu dia menanyakan sesuatu kepadanya, maka tidak diterima solatnya selama empat puluh malam8221. (Hadis sahih riwayat Muslim (737) dan Ahmad). Telah bersabda Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam, 8220Maka janganlah kamu mendatangi dukun-dukun itu.8221 (Sahih riwayat Muslim juz 7 hal. 35). Telah bersabda Nabi SAW, 8220Sesungguhnya jampi-jampi (mantera) dan guna-guna itu adalah (hukumnya) syirik.8221 (Hadis sahih riwayat Abu Dawud (n? 3883), Ibnu Majah (n? 3530), Ahmad dan Hakim). 6. 8220 Mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat 8220. (Al Baqarah. 153) Mintalah tolong kepada Allah dengan sabar dan solat. Agar datang pertolongan Ala, maka kita juga harus bersabar sesuai dengan Sunnah Nabi dan terbebas dari bid8217ah-bid8217ah. 7. 8220Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan8221. (Alam Nasyrah. 5 8211 6) Ini juga janji Allah. Mungkin terasa bagi kita jodoh yang dinanti tidak kunjung datang. Segalanya terasa sulit. Tetapi kita harus tetap berbaik sangka kepada Allah dan yakinlah bahawa sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Allah sendiri yang menegaskan dua kali dalam Surat Alam Nasyrah. 8. 8220Hai orang-orang yang beriman jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu8221. (Muhammad. 7) Agar Allah menolong kita, maka kita tolong agama Allah. Baik dengan berinfak di jalan-Nya, membantu penyebaran dakwah Islam dengan penyebaran buletin atau buku-buku Islao, membantu penyelenggaraan pengajian, dan sebagainya. Dengan itu semoga Allah menolong kita. 9. 8220Sesungguhnya Allah pasti menolong orang yang menolong (agama) - Nya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kuat lagi Maha Perkasa8221. (Al Hajj. 40) 10. 8220Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat8221. (Al Baqarah. 214) Itulah janji Allah. Dan Allah tidak akan menyalahi janjinya. Kalaupun Allah tidak belum mengabulkan doa kita, tentu ada hikmah dan kasih sayang Allah yang lebih besar buat kita. Kita harus berbaik sangka kepada Allah. Inilah keyakinan yang harus ada pada setiap muculmano. Jadi, kenapa ragu 8211 ragu dengan janji Allah alhamdulillah tuan. Barakallah, semoga rumahtangga yang bakal dibina mendapat keredhaan Allah. Nuratikah Adillah Binti Rezuan diz jgan komen dan gelakkan orang nanti awak tergelak sendirian. kerana janji allah pasti walau dibantu sekali chatice jgn gelakkan orang di waktu mereka sedang kehilangan kerana setiap nafas dan perkataan yg dihembus mempunyai makna tersirat tersendiri. lost lgi bgus skurg2nya kita tau sendirian Chama allah cinta kita tapi kita dijamin syurga pun belum tentu..buat apa kalau korang solat masih mintak tolong manusia. akhirnya jahannam atau jannah sbnarnya lebih baik jd orang agama x gannggu siapa2..saya ada seotg ibu tiri dan ayah selalu curang sampaikan dia meniduri Wanita lain atas dasar hawa nafsu..jadilah manuscrito berpengetahuan luas biarpun dalam cinta kerana tiada yang indah di dalam dunia semua bersifat x lama. is it islam qadim jgn menentang, mengikut, menetang ... e da mesma maneira .. jamyak lagi masalah lain..jjd jgn ketawa kelak anda tersentak..lebih baik coontohi budaya orang china menghormati, x loqlaq mcm hampa..melayu seorg yg kuat..saya kenal abg adi putra d Um kak mira filzah, x de ketawakan org lebih ..hormat manuscrito pasti manuscrito akan tabik pd korang. smile. its simples..jdkan teladan nabi satu sunnah Allah..bukan lawak. maafla..dunia pun letih layan korang yang main2. Janji allah x menipu..kelak korang akan sedar8230.azab allah ini pedih..saya merasakamnya di mana pun saya berada. kerana cinta pasti mati, dunia dan seisinya..check jelah org russo russo ... mereka x pernah kalah e eles sao Mais vale a pena ... wang boleh dicari allahkaler rambut bole tp allahnk campak masuk neraka jahannam .. eu poderia encontrar um lutador de rua mcm, srk, faizal tahir, cikgu din, ramli ms. because quando eles afirmam fato kita lupa allah .. Sbb tu kita paling panas sekali..saya pernah dijempu umrah sewaktu umur saya 15 tahun..masyaallah..cantiknya kaabah..lailahaillallah seolah2 langit berkata. e deixa-me mostrar-te onde jannah, madeena e makkah al mukaramah..kiamat sudah hampir dan Inilah masanya .. Nak Tanya sikit. Ada orang ni, Dah nak masok 40 tahun. Tapi pemalu e pendiam habis sampai tak pandai nak buat kawan. Sekarang dia takde kawan perempuan Terus. Balik kerja duduk rumah aje. Takde gi mana mana. Cuma buat urusan sendiri aja. Nak kahwin tapi takut nak buat kawan. Dan takde avenue nak carik kawan mana2..cuma ada segelintir aja tapi tak layan dia sangat. Walaupun tinggal di bandar, tapi rasa mcm keseorangan Terus. Mana2 pergi sendiri aja. Takut ada bakal yang mungkin tak bole sesuai kan diri dgn orang mcm Gini. Apa komen tang orang mcm gini .. Itu semua bergantung kepada diri beliau nanti. Jika dia memberi komitmen untuk membahagiakan isteri, pasti rumah tangganya harmoni. Pemalu 8211 bukanlah sifat yang jengkel, malah ramai wanita yang lebih mahukan suaminya pemalu kerana baginya lebih selamat. Yang penting ada persediaan dari segi agama dan perkara-perkara asas. Gamaknya, kini menjadi fenomena para remaja berkahwin ketika masih di alam pembelajaran. Siapa yang tidak suka untuk berkahwin, bukan Malah, jika ada perbualan sesama pelajar, pastinya isu ini tidak lari daripada topik yang dibualkan, tidak kira lelaki mahupun wanita. Golongan pelajar yang inginkan mendirikan rumah tangga kebiasaannya selepas mereka menemui insan yang dirasakan sesuai untuk dijadikan pasangan. Mengapa Perlu Berkahwin Awal Antara dalil kuat yang mendorong untuk pelajar berkahwin awal adalah untuk mengawal gelora nafsu. Perkahwinan yang dibina pastinya akan membolehkan pasangan ini mengalirkan aliran nafsu mereka ke jalan yang halal. Tiada lagi soal zina hati, sebaliknya hubungan yang dibina menambahkan lagi pahala bagi mereka. Bayangkan hubungan dahulu sebelum nikah yang bergelumang dengan dosa noda, terus bertukar menjadi salah satu ibadah hanya dengan lafaz sakinah. MasyaAllah Perkahwinan ketika usia muda juga merupakan salah satu sunnah yang dituntut oleh Rasulullah SAW. Sabda Rasulullah SAW bermaksud, Wahai sekalian pemuda, sesiapa yang berkemampuan dan mempunyai keinginan untuk berkahwin, maka berkahwinlah kerana perkahwinan akan memelihara pandangan dan kemaluan kamu. Sesiapa yang tidak mampu maka berpuasalah ia kerana dengan berpuasa dapat memelihara daripada kejahatan. 8211 (Hadis Nasai dan Abu Daud). Aku sendiri dikelilingi dengan para sahabat yang ingin mendirikan mahligai ketika belajar. Asal bertemu, pasti topik ini yang mendapat tempat. Masing-masing, mengeluarkan hujah, mengemukakan pendapat. Ditambah lagi dengan segelintir sahabat kami yang mendirikan rumah tangga dalam situasi seperti kami, dan ternyata mereka semakin bahagia. Diakui, perkahwinan di usia awal ini sememangnya baik, baik dari segi syariat, akhlak, agama dan macam-macam lagi. Perkahwinan di usia muda juga mampu menghasilkan anak yang pintar. Dari sudut yang lain, ibu bapa tidak perlu lagi risau kerana sudah ada orang yang sah di sisi agama untuk menjaga keselamatan, keperluan dan kebajikan anak perempuannya. Mari berkahwin muda Semudah itu Sahaja Namun kebiasaannya, keinginan anak muda ini akan mendapat halangan daripada ibu bapa. Antara alasan yang dikemukakan adalah, Nanti bila sudah kahwin, mahu beri nafkah apa pada isteri Orang tua juga pasti tidak merasa yakin untuk melepaskan anak mereka, kerana tanggungjawab selepas perkahwinan bukan kecil, bukan sekadar mahu mengelakkan maksiat sahaja Ibu bapa mana yang tidak mahu melihat kebahagian Anak-anaknya Hakikatnya, zaman ini tidak sama dengan zaman dahulu. Niat anak-anak muda ini suci, mahu mengelakkan maksiat dan dosa keji. Zaman fitnah dan maksiat ini memaksa para remaja untuk berkahwin awal sebagai jalan keluar daripada terus hidup digelumungi dosa. Dunia kini cukup berbeza, dengan segala pintu maksiat sentiasa terbuka, cukup merangsang jiwa muda. Kesimpulan awal, tiada salahnya untuk para remaja ini berkahwin awal, hatta mereka masih menuntut pelajaran lagi. Asalkan perkahwinan itu mendapat redha daripada keluarga. Perlu juga diingat, redha semata-mata bukannya kunci bagi memasuki gerbang perkahwinan yang cukup mencabar ini. Redha tanpa persiapan mental dan fizikal juga tidak berguna. Seperkara lagi, mahu tidak mahu wang juga diperlukan untuk merialisasikan perkahwinan ini. Benar, wang bukan segalanya, tetapi segalanya kini memerlukan wang. Asal ibu bapa bersedia untuk menyara pasangan muda ini, itu sudah cukup. Suami bukan untuk dibebani, tetapi untuk disenangi. Isteri bukan untuk dibeli, tetapi untuk dikasihi. Buat para remaja, adakah anda ingin meneruskan niat untuk berkawhin muda Ketika di masih alam pembelajaran Semudah itu sahajakah Fikir dahulu. Tersukan bacaan anda di siri 2 nanti. Renungan bersama. Sebarkan ilmu walau sedikit cuma. Mungkin ada percampuran ilmu yang tidak ilmiah disampaikan di dalam blog ini, namun harapannya agar semua lapisan masyarakat dapat mengambil sesuatu - kalau tidak banyak, sedikit - Tidak sekadar lapisan masyarat yang berilmu, mencintai ilmu dan yang punya kesedaran ilmu agama sahaja yang mendapat manfaatnya. Jika orang-orang ilmuan hanya mahu mengajar kepada orang-orang yang hanya ada kesedaran sahaja, orang-orang yang masih belum mendapat kesedaran pula, tanggungjawab siapa Carian Arkib Sahabat Seperjuanganku. Tentangku. Hamid addin Lahir di Sabah, dibesarkan di Perak. Lepasan Diploma Syariah diKolej Universiti Islam Sultao Azlan Shah, Perak. Kini sedang melanjutkan pengajian Ijazah Sarjana Muda dalam bidang Fiqh wa Usul di Universiti Mutah, Jordania. Veja o meu perfil completo Dari Tinta Penulis. Ilmu itu milik Allah semata. Anda boleh post, copiar colar, compartilhar, mengambil ibrah dan yang sewaktu dengannya di laman ilmu ini. Namun harapnya dapatlah diberikan kredit dari blog ini. Tidak boleh digunakan untuk tujuan komersial. Moga kita semua mendapat manfaat bersama. Mengapa perlu suuzon, sedangkan kita mampu untuk husnuzon. Carian Tertinggi.